måndag 5 oktober 2009

Funderingar igen...

Eftersom fullmånen tagit min sömn ifrån mig så blir d lätt att man sitter å funderar på olika saker i natten...t.ex på hur folk tänker som tycker att uranbrytning i vårt underbara landskap skulle va bra å gynna oss å länet på nåt vis... Eftersom dom flesta som bor i området nån gång grävt ett hål i backen av nån anledning så vet vi ju att bara ur ett litet hål så bli det hur stor hög som helst som läggs upp...om man då tänker sig att man gräver ett hål som e mellan 700 m - 1,5 km långt och mellan 100 m - 200 m djupt...hmmmm... så måste d väl ändå bli hur mycket matriel som helst som skall läggas upp nånstans...Jag kan inte förstå annat än att flera av våra byar kommer att bli en stor slagghög...eller??? Det pratas oxå om att det skall läggas på EN hög som ska täckas...När skall den då isåfall täckas??? Efter ca. 15 - 20 år som dom beräknar att brytningen ska ta eller efter varje lass som körs dit???Vad händer dessimellan??? Gemeneman säjer oxå att "jag e för gammal när d här börjar" men dom som e unga nu kommer att få jobb...då undrar jag..ska dom sitta arbetslösa här å vänta på att d blir brytning??? Man säjer oxå att folk flyttar härifrån därför att det inte finns jobb...kommer dom då att flytta tillbaka om d blir en gruva här??? Tycker att d känns som att d inte alls kommer att gynna nån som bor i området idag...Kan inte förstå att man d beredd att förstöra och förändra en hel landskapsbild...d verkar som att man skiter fullständigt i att anledningen till att vi kan bo och leva i denna underbara bygd beror på många års hårt kroppsligt arbete av våra förfäder som gjort det möjligt...att det som dom och vi byggt upp inte betyder något... Jag tycker INTE att nån ska behöva flytta härifrån men om alternativen e att förstöra en hel bygd med omnejd eller att flytta för att få jobb så borde valet va enkelt...förresten så e d många som jobbar på annan ort men som bor här och värnar om vår bygd... Tycker oxå som jag läste i en tidningsartikel att man borde kunna prata om saken men inser samtidigt att när man försöker prata med folk så backar folk undan...går omvägar...svarar inte i telefonen m.m...har då lite svårt å förstå hur d skall gå till..sen e d väl kanske så att man anser att JAG inte e nåt att prata me men jag har iallafalll försökt...så d hänger inte på mig iallafall...Får oxå höra att man tycker att jag e en IDIOT som säjer saker å ting...jag erkänner det...JAG E EN IDIOT!!!kan tyvärr inte göra nåt åt det själv men d kanske finns nån som kan hjälpa mig å komma över det??? Samtidigt så behöver man inte älska alla...man kanske kan umgås ändå... Hoppas nu att ni som läser min blogg förstår att jag INTE har hängt ut någon...det handlar bara om mina funderingar och dom borde jag väl ändå få ha sen om ni som läser inte har samma åsikt som mig så kanske ni ska läsa nån annan blogg istället...om någon e intresserad av å prata med mig så e ni välkomna...d e bättre än att prata bakom ryggen eller att agera på nätterna med olika konstiga saker...
Lev väl.....

2 kommentarer:

  1. Heja på!
    Inte ska vi väl hänga med huvet för att några tror på att prospekterarna pratar sanning, de säger bara vad som lämpar sig för tillfället.
    Det vore ju konstigt om de skulle påpeka att hela bygden kommer att bli förstörd.
    En del information om viken-området som jag tyckte försvan: Gruvområdet handlar om 15 km x 5 km. Med tanke på att avståndet fågelvägen mellan sannsundsbron och myrvikens strand, så är ju det ganska brett!
    Ovikens kyrka står på en kulle 387 möh, Storsjöns yta ligger idag på 293 möh, Storsjöns botten ligger vid ca 260 möh. Om man nu gräver sig ner 200m från 387, då hamnar man 187 möh och 106 muS (m under Storsjöns yta) och 40m under Storsjöns botten.
    Tänk på Vildhussen, vad kan hända?
    Och var ska allt avfallet läggas?
    Vem kan sedan sjunga Jämtlandssången?
    Diana

    SvaraRadera
  2. D där e överkurs för mig...min kunskap sträcker sig inte så långt men jag tror dig...sunt förnuft har jag iallafall...tror att många inte har kunskap om problemet utan går på va bolaget säjer...å stirrar sig blind på jobben...sorgligt men sant...=)

    SvaraRadera